Jóga znamená spojení, v duchovní rovině spojení s Nejvyšším. Jóga je také prostředek, cesta k tomuto spojení. Těch cest je mnoho, každý si může vybrat. Swámí Maheshwarananda říká, že jóga dělá křesťana lepším křesťanem, muslima lepším muslimem, hinduistu lepším hinduistou...
Mezi nejznámější jógové cesty patří bhakti jóga - cesta lásky a uctívání zvoleného božstva. Říká se, že není duchovní cesty bez bhakti - lásky. Další cestou je džňána jóga - cesta poznání. Obsahuje studium svatých textů a meditaci. Velmi důležitá je vivéka - správné rozlišování a mumukšatva - neustálé usilování o poznání Boha. Další cestou je karma jóga - jóga činu, kdy nesobecky pracujeme ve prospěch druhého, bez jakéhokoli očekávání . A čtvrtou je rádžajóga, jejíž součástí je známá hathajóga. Podle Pataňdžaliho rádžajóga obsahuje osm následujících stupňů: jama (sebeovládání), nijama (kázeň), ásana (tělesné cvičení, pozice), pránajáma (dýchací techniky) , pratjáhara (odtažení smyslů od vnějšího světa), dhárana (koncentrace), dhjána (meditace) a samádhi (úplné, dokonalé uskutečnění). Neznamená to, že jama a nijama je začátek, po kterém následuje ásana, atd... Všechno je provázané. Bez jamy a nijamy jsou naše snahy marné, jamu a nijamu, jógové desatero, je potřeba žít. Jama obsahuje pět následujících bodů: Ahimsá - nenásilí, Satja- pravdivost, Astéja - nekradení, Brahmačárija - čistý způsob života, Aparigraha- nehromadění majetku
Nijama obsahuje následující : Sauča- čistota, Santóša - spokojenost, Tapas - sebeovládání, Svadhjája - studium svatých textů, Íšvara Pranidhána - oddanost Bohu.
Rádžajóga v praxi většinou vypadá tak, že začínáme cvičit ásany a pránajámu, k tomu přidáváme pratjáháru. Když zvládneme pratjáharu, nastupuje dhárana, koncentrace. Umíme-li se koncentrovat, přichází meditace (přichází ve chvíli, kdy je na ní člověk připraven). Toto vše musíme ale proložit jamou a nijamou, jinak nekráčíme k samádhi, ale k vládě našeho ega. Umíme-li již meditovat, čas od času probleskne samádhi, které je nejdřív jen chvilkové, nicméně pravidelností cvičení a dodržováním jamy a nijamy se můžeme dopracovat k trvalému samádhi, tzv. nirbídža samádhi. Samádhi, u kterého již neexistují zárodky žádných karem, samádhi, při kterém docházíme k trvalému osvobození.